Mieke van Schaijk
standplaats: Arti Capelli 's-Hertogenbosch

Lieven Segers
Amélie De Brouwer
Walter Swennen

KAPSALONIKI
Tekeningen en schilderijen en woorden zijn beelden
in kapsalon cum galerie Arti Capelli

4 maart tot en met 21 april 2012

Download persbericht

   

 

KUNSTENAARS
Lieven Segers
Amélie De Brouwer
Walter Swennen
Marc Nagtzaam
Jochen Weber
JCJ Vanderheyden
Derk Thijs
pelican avenue
Rolf Engelen

Arti Capelli moestuin / Buurttuin De Graafse Hof
Otark Productions/ Charlotte Koopman

 

 

Galerie Arti Capelli is verheugd Walter Swennen, Amélie de Brouwer en Lieven Segers te presenteren.

De opening wordt zondag 4 maart verricht door Ad van Rosmalen, departementshoofd van Sint Lucas te Antwerpen. Wat de drie kunstenaars in deze samenstelling gemeen hebben is dat ze bevragen wat een beeld is en wat onze verhouding via de taal tot beelden is. Daarbij lijken zij zich in het geheel niet te bekommeren om de "ernst der zaken".

Walter Swennen (1946) woont en werkt in Brussel. Hij is sinds 1960 werkzaam als kunstenaar, waarbij hij zich vanaf 1980 toelegde op schilderen. Er bestaat geen twijfel over dat hij wordt gerekend tot de belangrijkste schilders van België . Zijn invloed op de eigentijdse kunst is overduidelijk waarneembaar. Aan hem is bij herhaling gerefereerd als België's best bewaarde geheim.

Swennen conceptualiseert het leven zelf in schilderijen die een sterke relatie met herinnering en verbeelding kennen. Maar tevens blijken die werken een verhandeling over de schilderpraktijk zelf te zijn. Achter de aanlokkelijk geschilderde of getekende herkenbaarheid gaat een wereld van poëzie en verwondering schuil en zachtmoedige anti-antwoorden op de kunst van vandaag. Hij exposeerde in een substantieel aantal belangrijke galerieën en musea in België, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. Op dit moment loopt de tentoonstelling Garibaldi slept here in de Kunstverein Freiburg. en verleden jaar toonde hij werken bij Domobaal in London. Hij is een van de kunstenaars bij Galerie Nicolas Krupp te Basel. In Nederland is zijn werk nog weinig te zien geweest. In 1988 bij Galerie Van Krimpen, Amsterdam, in 2005 (samen met Derk Thijs) in kunstenaarsinitiatief Artis te 's- Hertogenbosch.

Bij gelegenheid van Kapsaloniki toont Swennen acht nieuwe schilderijen en acht recente tekeningen.

Lieven Segers (1975) woont en werkt in Antwerpen. In zijn werk, dat voornamelijk uit tekeningen, foto's en teksten bestaat, staat humor centraal. Segers analyseert en ontrafelt, en maakt vervolgens een nieuwe samenstelling volgens eigen inzichten en perceptie. Zijn werken zijn hilarisch maar tegelijkertijd schuilt achter de humor de duistere kant van deze wereld. Aan deze schijnbare nonchalance gaat een technische perfectie schuil. Lieven Segers had onlangs tentoonstellingen in o.a. Kasterlee, 5 voor Kasterlee, bij Maes & Matthys gallery in Antwerpen en museum Taxandria in Turnhout. In de Amsterdamse Westergasfabriek nam hij recent deel aan A Perfect Day, een internationale tentoonstelling met tekeningen met tekst. Bij Lokaal01 in Breda maakte hij de groepstentoonstelling The Company of Humour.

Amélie de Brouwer (1980) is een schilder met een groot artistiek verlangen. Zij citeert uit bronnen die aan haar voeten liggen en adapteert graag stijlkenmerken van andere kunstenaars. Schilderend op verschillende dragers houdt ze zich bezig met het geziene. Suggestieve relaties verwerkt ze in haar werk en ze speelt daarbij met verhoudingen tussen kleuren, lijnen en vormen. Haar doek is als een raam voor de wereld - welbeschouwd een klassiek onderwerp. Amélie De Brouwer woont en werkt in Brussel en Antwerpen. Ze nam deel aan de groepstentoonstelling The Taxandria Collaborations, in het Warande/Taxandriamuseum te Turnhout. Zij maakte verschillende kunstenaarsboeken, studeerde ENSAV La Cambre en geeft er nu zelf les aan de schildersafdeling. Haar werk was ook te zien in de tentoonstelling Honoré Daumier (met bijbehorend boek: Honors Honorré), georganiseerd door Damien De Lepeleire in Strombeek te Brussel

   



Doorlopend werken te zien van Rolf Engelen

Download persbericht

’a good chair is a good chair and there is no such thing as a bad book’

Een duotentoonstelling van Marc Nagtzaam en Jochen Weber, twee kunstenaars die middels minutieus handwerk komen tot minimalistisch werk met een even baanbrekende als ingetogen signatuur.

Jochen Weber (D, 1980) bouwt enigmatische objecten. Op het eerste gezicht lijken ze toegepaste kunst om vervolgens te overtuigen als autonome hybride sculpturen die eigen fluïde ontstaanswetten en interpretaties opeisen.

Jochen Weber * 1980, leeft en werkt in Hamburg. Exposeerde onder andere bij Galerie Van Horn in Düsseldorf, Kunstverein f.d. Rheinlande und Westfalen, Bielefelder Kunstverein, Skulpturenpark Köln, Corner College/Perla Mode, Zürich, MuseumX / Museum Abteiberg, Kunstverein Schwerte, WIELS, Brussels.

Marc Nagtzaam (NL, 1968) ontmantelt in zijn werk eveneneens gangbare productiemethoden door als het ware omgekeerd te tekenen. Bij Nagtzaam zijn de lijnen en punten in zijn abstracte tekeningen uitgespaard in plaats van getekend. Hoewel ze beheerst overkomen ontkennen kleine intuïtieve oneffenheden ogenschijnlijke ritmische perfectie en focus. Ook zijn uit gevonden woordenreeksen opgebouwde werken ontregelen. Als een ongecodeerde anthologie van uitspraken en betekenissen weerleggen ze vaste referenties en worden ze, los van elke kenbare semantiek, tot woordbeeld.

Marc Nagtzaam werd in 1968 geboren te Helmond, Nederland. Zijn werk werd tentoongesteld in onder andere Frac Bourgogne, Dijon (FR), MACBA, Barcelona (ES), Stedelijk Museum, Amsterdam (NL), en S.M.A.K., Gent (B). Te verwachten tentoonstellingen zijn "One Show About One Drawing" met Hans Demeulenaere at Museum M, Leuven (B) en "Het Zelfportret, Het Huis en De Seizoenen", een groepstentoonstelling samengesteld door Phillip van den Bossche & Koenraad Dedobbeleer at Mu.Zee, Oostende (B). In oktober 2011 werd zijn laatste boek "Reissue" gepubliceerd bij Roma Publications. Hij publiceerde reeds acht eerdere boeken bij Roma Publications, waarin de allereerst Roma Publication, No. 1, (SOME), in 1989.

   

JCJ VANDERHEYDEN
3 tot en met 20 november

Arti Capelli Galerie presenteert een exclusieve expositie met werken van een van de belangrijkste naoorlogse Nederlandse kunstenaars, JCJ VANDERHEYDEN (1928) uit
‘s-Hertogenbosch. Een bondige greep uit Vanderheydens kleurrijke oeuvre, met onder meer fotowerken, prenten, vondsten uit het archief van de kunstenaar en werken uit privé-collecties die maar zelden tentoongesteld zijn. Dit naar aanleiding van de expositie annex installatie ‘In-zicht’ die vanaf 24 september is te zien in Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam. Tegelijkertijd verschijnt er een uitgebreide monografie over Vanderheydens werk ‘JCJ VANDERHEYDEN - Licht, tijd en ruimte’ samengesteld en geschreven door Hans Locher, oud-directeur Gemeentemuseum Den Haag.

Arti Capelli presenteert een dwarsdoorsnede van Vanderheyden’s oeuvre met de nadruk op fotowerken, (digitale) prenten en een aantal werken die al lang niet meer tentoongesteld zijn. Zo toont Arti Capelli een werk uit 1965 van Vanderheyden uit de collectie van het Provinciehuis Noord-Brabant. Gedurende de tentoonstellingsperiode houdt Vanderheyden-kenner en –documentalist, kunsthistoricus Aloys van den Berk een lezing over zijn werk uit de periode 1955 – 2011, in cultuurpodium Achter de Kan in ’s-Hertogenbosch (woensdag 5 oktober, 20.00 uur).

JCJ Vanderheyden’s caleidoscopische oeuvre wordt gekenmerkt door een niet aflatende drang tot experimenteren. Het verleggen van de horizon van de beeldende kunst en het opnieuw definiëren wat kunst nu precies is staat voorop. Vanderheyden speelt daarbij een meesterlijk spel met onze waarneming en onze perceptie van de werkelijkheid. Eind jaren zestig onderzocht Vanderheyden als een van de eerste Nederlandse kunstenaars de beeldende mogelijkheden van film en nieuwe media. Vanderheyden verwierf wereldwijde bekendheid met zijn fotografische luchtpanorama’s genomen vanuit vliegtuigramen, de minimalistische verkenningen van het schilderij als object, zijn reproducties van bekende, historische doeken en zijn labyrintische installaties en collages.

fotografie: Gerard Monté

 

KUNSTNACHT
17 september | vanaf 20.30 uur
COSYMO'S SOLAR CINEMA
BUURTMOESTUIN GRAAFSE HOF
OTARK PRODUCTIONS

Een gevarieerde avond met kunst, mobiele cinema en een hulde aan het oogstfeest.
Een mix van sociale en esthetische experimenten en tegenstrijdigheden.

Voor Galerie Arti Capelli kent kunst geen grenzen en moet het in al haar verschijningsvormen gevierd worden. Zo zijn er parallel aan de nieuwe expositie van JCJ Vanderheyden in het Rotterdamse Boijmans verschillende werken van de meester te zien in Arti Capelli.

Wie een film wil meepikken kan plaatsnemen in de CosyMo's Solar Cinema van kunstenares Maureen Prins. Verantwoord film kijken in een mobiele bioscoop die werkt op zonnestroom. Daarnaast sluit Arti Capelli aan bij een unieke live skype verbinding met vijftig nationale en internationale kunstenaars, opgezet door de nieuwe stichting JA. Tot slot viert Arti Capelli het oogstfeest van haar eigen tuin op geheel eigen wijze in samenwerking met Buurtmoestuin Graafse Hof en Charlotte Koopman, Hadas Cna'ani van Otark Productions. Een food collective werkzaam in Antwerp.

http://www.otarkproductions.blogspot.com/
www.graafsehof.wordpress.com

 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

OMAR EN CASANOVA
Architecturale harmonie en avantgarde modeontwerpen in galerie cum kapsalon Arti Capelli,
16 april - 28 mei 2011

Galerie Arti Capelli opent op 16 april a.s. opnieuw de deuren. Tentoonstellingsmaker Mieke van Schaijk presenteert de tentoonstelling Omar en Casanova met werk van Derk Thijs en Carolin Lerch van pelican avenue.

Derk Thijs (1977 / Prix de Rome 2004) streeft in zijn schilderijen, tekeningen, objecten en installaties naar harmonie en universele eenheid. De laatste jaren werkt hij steeds ruimtelijker en bouwt hij environments geïnspireerd op bijvoorbeeld Egyptische en Romeinse ideeën over humane en sacrale ruimtes. Zijn werk representeert niet, maar roept door zijn grote fysieke kwaliteit beleving op. Hij creëert ruimtelijke ervaringen die niet individualistisch zijn, maar juist verbinden. Het werk Omar en Casanova, bestaat uit een schilderij, een wand met tekeningen (brothers and sisters from the love monastery) en een houten installatie van 17 zuilen en twee sculpturen. Thijs bouwt met de architecturale installatie voort op de bouwkundige structuur van de galerie en integreert deze in het kunstwerk. De titel drukt een dualiteit uit, waarbij Omar een onbekende is, een naam die voor de kunstenaar verwijst naar het oude Midden-Oosten, met zijn profeten en heiligen, en aan de andere kant Casanova, die aan immorele liefde verslaafd is. Thijs is gefascineerd door het leven van de monnik en diens wil om aardse geneugten op te geven voor iets hogers. Zelf twijfelt hij eraan of zulke heiligheid wel kan bestaan zonder een beetje schijnheiligheid. Als deze twee factoren samen kunnen bestaan, is een leven mogelijk dat diepzinnig en licht tegelijk is.

 


Derk Thijs

 

 

Carolin Lerch (1975 / assistent Bernhard Willhelm) startte na haar studie aan de Mode Academie Antwerpen haar eigen avantgarde label pelican avenue. Lerch bevraagt hiermee traditionele codes binnen de mode en biedt met haar ontwerpen tegenvoorstellen die stagnatie, zelfgenoegzaamheid en oppervlakkige hypes antidoteren. Haar werk decodeert als het ware de inhoud, wetten en verwachtingen die doorgaans de modewereld bepalen. Vooruitgang betekent voor Lerch verandering zonder de schatten van het verleden weg te gooien. Haar op de computer ontwikkelde ontwerpen resulteren in kledingstukken, gordijnen en kussens die gelaagde reflecties zijn op hoe vorm en inhoud in de mode op elkaar ingrijpen. Lerch beperkt zich niet tot een bepaalde stijl of idee. Haar ontwerpen zijn deels draagbaar, deels abstract kunstobject. De toepassing ervan wordt grotendeels aan de eigenaar overgelaten. pelican avenue werd inmiddels op verschillene modefestivals (Wenen, Barcelona, Tokio, Shanghai) uitgenodigd. Samen met multimedia-kunstenaar Michiel Helbig vormt Lerch daarnaast het multi-media collectief pelican video. pelican video onderbouwt met installaties en video’s de ontwerpen van Lerch.
 
Carolin Lerch / pelican avenue

 

Mieke van Schaijk (voormalig artistiek directeur van Artis) ziet Arti Capelli als een hybride podium waarop sociale en filosofische vraagstukken van onze hedendaagse samenleving via de beeldende kunsten verbeeld en getransformeerd kunnen worden. Zonder voorkeur voor bepaalde media zoekt zij naar kunstenaars die met hun werk de werkelijkheid bevrijden van de waan van de dag en kernthema's van, natuur, architectuur, sociale omgevingsdynamiek en welzijn aansnijden. Zij nodigt hen daarbij uit in te spelen op de fysieke locatie van de galerie. In Arti Capelli lopen salon en galerie in elkaar over. Kunstenaar, klant en kunstliefhebber ontmoeten elkaar in een open struktuur die met elke tentoonstelling tot een nieuwe uitwisseling zal uitnodigen.

De twee kunstenaars die Van Schaijk voor haar eerste tentoonstelling in Arti Capelli heeft uitgenodigd hebben gemeen dat zij, midden in de moderne maatschappij staand, terug durven te grijpen op vormen en patronen uit het verleden.

Van Schaijk wil niet alleen de binnenruimte maar ook de buitenlocatie van Galerie Arti Capelli als podium gebruiken. Buurttuin De Graafse Hof, een initiatief van Sophie Gruijters en Janneke Kannemans voor gemeenschappelijk tuinieren uit de Graafse Wijk, zal als eerste de stadse geveltuin van Arti Capelli ombouwen tot een communaal volkstuintje. Tijdens de wijkschouw wordt de tuin tussen 10u30 en 13u00 ingericht.

 
www.derkthijs.com www.pelicanavenue.com www.pelicanvideo.eu